Bijzonder: Reality Check kost Nederlandse spelers geld
De reality check, een tool die eigenlijk in het leven werd geroepen om verantwoord spelen te bevorderen blijkt in de praktijk zomaar een (extra) thuisvoordeel voor het casino op te leveren. Verschillende spelers bij uiteenlopende online casino’s hebben dan ook reeds op het internet te kennen gegeven aanzienlijke verliezen te hebben geleden door het in beeld verschijnen van de reality check. De klantenservice doet daarbij vaak alsof haar neus bloed…
Wat is de reality check?
De reality check is een verplicht bericht dat het casino moet versturen waarin informatie is terug te vinden over de speelsessie. Het gaat hierbij (onder meer) om:
- Hoelang de speler reeds aan het spelen is;
- Hoeveel de speler heeft ingezet;
- Hoeveel verlies de speler eventueel reeds heeft geleden.
De bedoeling van deze reality check is om ervoor te zorgen dat de speler zich (extra) bewust wordt van diens gokgedrag. Tijdens het spelen van spelletjes bij een online casino kan er een bericht verschijnen. Tijdens het verschijnen van het bericht is het ook zo dat er tijdelijk niet kan worden ingezet. Dat hier wellicht niet helemaal goed is over nagedacht is in de praktijk reeds meermaals gebleken. Heel wat spelers klagen immers over een groter huisvoordeel bij het in werking treden van de reality check. Hoe uit dit zich nu echter precies in de praktijk?
Fair Play Casino
€250 bonus
Comeon!
200 gratis spins of €40 live coupons
30 seconden “cool down”
Eén van de aangehaalde ervaringen van een speler is met BETMGM. Voor de speler in kwestie geldt dat hij op een zeker ogenblik tijdens het spelen van een spelletje live blackjack een pop-up in beeld zag verschijnen. De pop-up werd getriggerd door de reality check, maar zorgt er ook voor dat er gedurende 30 seconden niets kan worden ondernomen. In het bijzonder tijdens het spelen van een live casinospel kan dit zomaar tot een direct verlies leiden.
Voor de speler in kwestie geldt dat hij een 5 + 6 hand had met een inzet van 120 euro. Doordat er gedurende 30 seconden geen actie kon worden ondernomen en er bijgevolg automatisch werd gepast ging de hand verloren. Het spreekt voor zich dat dit bij de speler in kwestie tot heel wat frustraties leidde. Contact met de klantenservice bracht bovendien weinig zoden aan de dijk…
Weinig verhaal bij klantenservice
Toen de bovenstaande speler contact opnam met de klantenservice van het desbetreffende online casino bleek weinig verhaal mogelijk. De medewerker van de klantenservice verschuilde zich vooral achter het feit dat de reality check verplicht wordt opgelegd door de Kansspelautoriteit. Dat klopt ook. Elk uur is het voor casino’s die een vergunning hebben gekregen in Nederland verplicht om een reality check weer te geven.
Tijdens het weergeven van de reality check is een zogenaamde cooldown verplicht van 30 seconden. Tijdens deze periode is het niet mogelijk om inzetten te plaatsen. Dit voornamelijk omdat de speler in kwestie zijn of haar volledige aandacht zou besteden aan de inhoud van het bericht. Op deze manier hoopt de KSA dat elke speler voldoende reflecteert over diens speelgedrag. Een terugbetaling van de geleden verliezen bleek in ieder geval niet tot de mogelijkheden te behoren… tot grote frustratie van de speler.
Herstarten van bonusronde
De bovenstaande situatie is niet de enige waar de reality check danig stokken in de wielen kan steken. Een andere speler gaf bijvoorbeeld aan geconfronteerd te zijn met de check tijdens het spelen van een gewonnen bonusronde. Toen de pop-up in beeld verscheen werd het slot na 30 seconden herstart waardoor de bonusronde opnieuw begon. Op zich misschien niet zo’n groot probleem, tenzij je net lekker aan het winnen was natuurlijk…
Is de reality check nuttig of compleet overbodig?
Het belang van verantwoord spelen bij het online gokken kan in de praktijk niet voldoende benadrukt worden. Daar zijn wij het absoluut mee eens. Dit gezegd hebbende spreekt het voor zich dat de maatregelen die op dit vlak worden genomen in het voordeel en niet in het nadeel van de speler horen te werken. Op zich is het logisch dat de klantenservice de verantwoordelijkheid enigszins van zich afschuift en de verliezen hiervoor niet wil dragen, maar eerlijk voor de spelers is het ook niet.
Naar aanleiding van de verschillende meldingen die reeds zijn gemaakt zou dit de KSA er toch toe moeten aanzetten om één en ander opnieuw te gaan evalueren. Op z’n minst zou de mogelijkheid geboden moeten worden om de speler geleden verliezen als direct gevolg van de reality check te laten recupereren. Nog beter zou zijn om dergelijke verliezen te voorkomen.
Ontoereikend systeem
In haar huidige staat kan de reality check eigenlijk worden bestempeld als een ontoereikend systeem dat duidelijke nadelen met zich meebrengt voor de speler. Het oplossen van dit probleem hoeft echter geen groot probleem te zijn, noch hoeft het drastische ingrepen met zich mee te brengen. Verschillende spelers op het internet opperen bijvoorbeeld al langer voor de invoering van een timer. Deze zou het plaatsen van een (nieuwe) inzet blokkeren wanneer de timer bijvoorbeeld nog 30 seconden aangeeft tot het in werking treden van de reality check.
Hoe het ook zij, de alsmaar luider wordende kritiek van de spelers mag niet in dovenmansoren belanden bij de Kansspelautoriteit. Benieuwd hoe dit zich in de (nabije) toekomst verder gaat ontwikkelen…