Loterijfraude in opkomst
Te vaak horen en zien we op televisie een en ander over fraude. Mensen worden thuis via de e-mail of telefoon benaderd, waarna op slinkse wijze persoonlijke gegevens worden ontfutseld. Het probleem is hardnekkig. Dat vinden ook de Nederlandse loterijen die last hebben van dit soort frauduleuze handelingen. In de kern komt het erop neer dat particulieren worden benaderd en blij gemaakt met een winst van een auto of aanzienlijke geldprijs. Het enige wat ze daarvoor moeten doen – je raadt het al – is het doorgeven van hun persoonlijke gegevens.
Ook loterijen gedupeerd
Als gedupeerden nadien navraag doen bij de loterij in kwestie, blijkt men dat niets weet van deze actie of gewonnen prijs. In de tussentijd hebben criminelen hun slag geslagen. Zij zijn aan de haal gegaan met de gegevens van de gedupeerden en hebben de bankrekening reeds geplunderd. Eigenlijk spelen de loterijen hierin geen enkele rol. Maar het is wel zo, dat criminelen gebruikmaken van onder meer het logo van de bekende loterijen. Hiermee wordt vertrouwen gewekt, waardoor de gedupeerde particulier nog sneller geneigd is mee te gaan in de criminele activiteiten. Zonder dat ze er erg in hebben worden ze financieel geruïneerd. De loterijen treffen geen enkele blaam, maar keer op keer merken ze dat hun naam en goede imago schade oplopen.
Kansspelautoriteit (KSA) waarschuwt
De KSA wil graag alle mensen in Nederland waarschuwen voor de hierboven beschreven praktijken. Men stelt duidelijk en onomwonden dat dit soort fraude aan het toenemen is. Tevens meldt men dat geen enkele loterij – nu niet en ook niet in de toekomst – om uw persoonlijke gegevens zal vragen. Slechts als men zelf aangeeft mee te willen spelen in een loterij, zal hiernaar worden gevraagd. De KSA ziet dat criminelen steeds professioneler te werk gaan. Daar waar we vroeger nog weleens een e-mail troffen met daarin de boodschap geschreven in gebroken Engels, zien we nu alleen nog maar zeer vakkundig in elkaar gezette e-mails die nauwelijks nog van echt te onderscheiden zijn.
Voorbeelden loterijfraude
In 2014 heeft er een e-mailactie plaatsgevonden onder de naam Postcodeklapper. Consumenten werden verzocht hun persoonlijke gegevens vrij te geven. Slechts dan zou men kunnen overgaan tot uitreiking van de betreffende prijs. Ook heeft er ooit een belactie plaatsgevonden, waarbij men particulieren verzocht toestemming te geven om eenmalig een automatische incasso te laten plaatsvinden. Alleen in dat geval kon de prijs worden uitgekeerd.
Nuttige tips
Om in de toekomst te voorkomen dat mensen dit soort acties vertrouwen en zich dus om de tuin laten leiden, hebben de loterijen een aantal algemene tips opgesteld. Door het stellen van de juiste vragen, laat je de fraudeurs direct weten dat je alert bent en er niets te halen valt.
- Tip 1. Betaal nooit om een prijs te ontvangen. Je hebt tenslotte al voor je lot betaald.
- Tip 2. Verleen nooit toestemming voor een automatische incasso. Dit soort telefonische machtigingen zijn vanaf 2014 per wet verboden.
- Tip 3. Vraag de andere partij altijd naar de vereiste vergunning.