Monopolie gokbedrijf bleek funest

  • Pjotr
  • 21/10/2016
holland casino

In een eerder artikel schreven we al over de aanstaande verkoop van Nederlands enige gokbedrijf van de staat Holland Casino. Ben je niet zo’n insider, dan ben je al gauw geneigd te denken dat de verkoop van zo’n casino wel gladjes zou kunnen gaan verlopen. Als je je soms op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de gokindustrie, dan realiseer je je wellicht dat het ook weleens een lastig verhaal zou kunnen gaan worden. Is het betreffende casino wel zo goed te verkopen? En waren de cijfers van de afgelopen jaren dan zo denderend? Nee, die waren niet fantastisch. Hoe is het toch mogelijk dat een gokbedrijf dat in Nederland nota bene een monopoliepositie innam, de afgelopen jaren regelmatig doodleuk verlies heeft gedraaid?

Gevaar van een monopoliepositie

Ondanks de mindere cijfers die gerealiseerd zijn in dit betreffende casino is er blijkbaar toch wel interesse in een overname. De vraag is echter: wat koop je nou eigenlijk als je dat casino koopt? In concrete zin is deze vraag best te beantwoorden. Je koopt dan 10 van de 14 vestigingen die je vervolgens zelf succesvol moet gaan exploiteren. Maar er is natuurlijk meer dan alleen die fysieke casino’s waar je lekker een gokspelletje kunt spelen. Wat is het beeld van deze casinoketen? Hoe kijkt de doorsnee Nederlandse gokker hiernaar? Spelen er negatieve onderbuikgevoelens mee waar de koper geen weet van heeft? De koper zou zich toch op zijn minst de vraag moeten stellen: hoe is het toch mogelijk dat een gerenommeerd gokbedrijf dat lange tijd in handen was van de staat en ook een monopoliepositie had, in staat is geweest om gedurende lange tijd slechte cijfers te realiseren?

Naar de redenen van de mindere cijfers kunnen we alleen maar gissen. Of toch niet? Deels kan het verklaarbaar zijn door het feit dat deze casinoketen in de markt lange tijd een monopoliepositie had. En wat kan er gebeuren als je de enige bent in de markt en dus van concurrenten niets te vrezen omdat ze er simpelweg niet zijn? Juist, je kakt in. Het kan haast niet anders dat dit een van de redenen is geweest voor de relatief slechte resultaten van het afgelopen decennium. Natuurlijk zullen de verantwoordelijken stellen dat dat absoluut niet het geval is geweest. Maar je hoeft geen psycholoog of marketingdeskundige te zijn om te constateren dat je nu eenmaal anders presteert als er vele kapers op de kust zijn. Zijn die kapers er niet, dan ontstaat er toch een gevoel van ‘wat kan mij nu toch gebeuren’.

Het gevaar zit ‘m vooral in het gegeven dat je de noodzaak niet ziet om te veranderen. Je denkt dan: als klanten willen gokken, komen ze in principe toch wel naar het casino om daar een spelletje roulette of blackjack te spelen. Op deze manier is het er allemaal niet efficiënter op geworden. En zeker op het moment dat het een keer goed gaat, ben je al gauw geneigd om vooral goed voor jezelf te zorgen. Dat was duidelijk terug te zien in de hoogte van de salarissen die daar werden uitbetaald.