Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Hoe veilig is online betalen?

Door Pjotr in blog

We staan er nauwelijks nog bij stil. We gaan naar een webshop, doen een bestelling en rekenen af. Even online betalen, als je genoeg saldo hebt tenminste, en de volgende dag wordt je bestelling thuis afgeleverd, of je saldo staat meteen op het account van je online casino bijgeschreven. Het is een ritueel dat de komende jaren bij de doorsnee consument steeds vaker zal voorvallen. Online bestellingen hebben de afgelopen tijd zo’n enorme vlucht genomen, daar komt voorlopig geen verandering in. Maar toch is het soms verbazingwekkend hoe gemakkelijk wij onze persoonlijke gegevens, als ook de betaalgegevens aan een andere partij doorgeven. Kortom: hoe veilig is online betalen eigenlijk?

Betalen met iDeal

Momenteel zijn er wel achter dat er genoeg manieren zijn om op een veilige manier een financiële transactie te verrichten. Onder meer via iDeal zijn de betalingen meer dan veilig. iDeal zien we momenteel al zo vaak terug in de diverse webshops, dat aangenomen wordt dat er geen enkel gevaar meer in schuilt. Bij iDeal is dat inderdaad zo. Maar dat wil niet zeggen dat online betalen in zijn algemeenheid verschoond is van elk gevaar. Het komt nog steeds voor dat internetcriminelen op slinkse wijze betaalgegevens van een persoon ontfutseld kunnen krijgen. Daarom is een regelmatig overleg met betrokkenen en verantwoordelijken meer dan gewenst.

Veilig op online casino

Regelmatig zijn er de zogenaamde rondetafelgesprekken tussen verantwoordelijke instanties. Het zijn dan de volgende partijen die doorgaans aanschuiven tijdens zo’n meeting: Detailhandel Nederland, ICT-experts, De Consumentenbond, iDeal, Nationaal Cyber Security Centrum en enkele ambtenaren als afgevaardigden van de overheid. Zij spreken niet zo zeer over de incidentele gevallen, zoals hierboven beschreven. Zij overleggen vooral over de mogelijkheid dat betalingssystemen van banken worden platgelegd en wat dat dan betekent voor de individuele gebruiker of consument. Prangende vragen die wat dit betreft beantwoord moeten worden zijn: in hoeverre is het schadelijk dat een bank online niet bereikbaar is en bestaat er de mogelijkheid dat dan geld van bedrijven en particulieren kan verdwijnen.

Uit een eerder rapport is gebleken dat er uit dit regelmatig terugkomend overleg best nuttige zaken naar voren komen, maar dat er uiteindelijk niets mee wordt gedaan. Want als we dan vragen naar hetgeen er is gebeurd, gecheckt of uitgevoerd, krijgen we van de politie en het Openbaar Ministerie vaak hetzelfde antwoord. “We hebben geen mankracht om de problemen te lijf te gaan.” Dat is het antwoord dat doorgaans gegeven wordt. Ondanks dat ook de betrokkenen zelf hieraan niet veel kunnen doen, is het dus wel een ernstige zaak. Internetcriminelen kunnen via webwinkels en online casino’s voorlopig hun gang blijven gaan.

Wat ondertussen duidelijk is geworden, is dat de capaciteit van politie en OM omhoog moet. Ook is afgesproken dat consumenten, winkeliers en gebruikers van online casino’s in geval van plundering van hun bankrekening via internet altijd hun geld via hun eigen bank moeten terugkrijgen. Dat zijn op zich mooie kreten, maar voorlopig is niet duidelijk hoe ver men is gevorderd in het oplossen van het probleem: namelijk het feit dat de afgelopen jaren zo vaak complete betalingssystemen van de meest vooraanstaande banken kunnen worden gehackt en platgelegd.