Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Bedrijven schenken aan goede doelen

Door Pjotr in blog

Als eigenaar van een online casino doe je er alles aan om bekendheid te krijgen. Zeker in het huidige oerwoud van aanbieders van online gokspelletjes zal je onderscheidend moeten blijven. Dat is niet alleen in de gokindustrie zo. In elke branche zal je je bedrijf net even iets anders moeten profileren dan je concurrent. Je wilt tenslotte opvallen. Je wilt dat klanten denken: “Hé, dat bedrijf heeft precies wat ik nodig heb.” Bij een online casino is dat niet anders. Ook in deze branche wordt alles gedaan om de schijnwerpers voor even op zich gericht te krijgen.

Tja, hoe doe je dat? Het valt niet mee het licht van de schijnwerpers te bereiken. Maar wil je dit realiseren, zal je iets aparts moeten organiseren. Veel casino’s kiezen er tegenwoordig voor om een deel van de winst te schenken aan een goed doel. Want bij zulke acties weet je in principe zeker dat je voor even in de publiciteit komt, afhankelijk van de hoogte van het bedrag. Een bekend Nederlands online casino ziet deze activiteit – het schenken van een substantieel bedrag aan goed doel – als een van de pijlers waarop hun marketingbeleid zich richt. Dit casino heeft ervoor gekozen om deze schenkingen jaarlijks te laten terugkeren.

Kom ik uit de kosten?

Dat is natuurlijk je eerste vraag, kom ik uit de kosten? Financiële experts hebben waarschijnlijk al lang uitgerekend dat het te nemen risico minimaal is. Maar toch, helemaal risicoloos is het niet. Want je vraagt je af, in hoeverre een bedrag van bijvoorbeeld 200 duizend euro terug te verdienen valt. In de praktijk blijkt dat dat sneller gebeurt dan verwacht. Men stelt zelfs dat bedrijven op lange termijn winst maken met dit soort marketingactiviteiten.

Of maak ik zelfs winst?

Er zijn twee componenten die zorgen voor de betreffende winst. Enerzijds is dat de naamsbekendheid, anderzijds is het de goodwill. Als we kijken naar het eerste aspect, dan valt dit wel te verklaren. De goedgeefse donateur komt tenslotte op tv of krijgt een andere vorm van publiciteit. Bij het schenken van een groot bedrag is de kans aanwezig dat je de beeldbuis haalt, en dan ook nog eens met een bekende Nederlander aan je zijde. Dat is natuurlijk fantastische publiciteit. Ook het tweede aspect, de goodwill, mag niet worden onderschat. Een mens wil graag geassocieerd worden met iets positiefs. Dat is voor een gokker op een online casino niet anders. Als gokker ervaar je het zelf misschien niet, maar blijkbaar werkt het nu eenmaal zo.

In veel gevallen is men niet alleen uit de kosten, maar wordt er doodleuk winst gemaakt aan het schenken aan goede doelen. Zelfs wanneer het gaat om bedragen van enkele tonnen. Het is haast niet voor te stellen, maar de revenuen die terugvloeien in de kas zijn te interessant om het niet te doen. Is het erg dat dit soort bedrijven er winst mee maken? Nee, mij persoonlijk maakt het niets uit. Want ondanks dat donaties doorgaans geld opleveren, biedt dat geen garanties en nemen ondernemers in zekere zin een risico. Enige winst lijkt me daardoor wel op zijn plaats.