Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Imagoschade groot bij De Staatsloterij

Door Pjotr in blog

Niet alles verliep soepel bij De Staatsloterij in 2014. Er waren wat strubbelingen links en rechts en ook aan het vertrouwen werd wat geknabbeld. In de media vernamen we berichten over de betrouwbaarheid van de loterij, terwijl we daar jarenlang nimmer aan hadden getwijfeld. Dat juist De Staatsloterij ons verkeerd voorlichtte, dan konden we niet geloven. De Staatsloterij was toch ‘van ons’. Gokkers voelden zich bekocht en besodemieterd. Hierdoor heeft Nederlands bekendste loterij vorig jaar een enorme knauw gekregen. Dat is wel duidelijk. Dat werd direct zichtbaar in de jaarcijfers. Het bedrag aan minder verkochte loten bedroeg 35 miljoen euro. Best behoorlijk dus.

Tegenvallende cijfers

Uit het jaarverslag van De Staatsloterij bleek dat de omzet met 4,5 procent is teruggelopen. Dat lijkt te overzien, en waarschijnlijk is dat voor zo’n groot bedrijf ook wel te overzien. Maar ja, als we dat omzetten naar een bedrag van 35 miljoen euro, dan betekent dat van een wezenlijke terugloop echt wel sprake is. “We zijn teruggegaan van 773 miljoen naar 738 miljoen euro. Het valt niet te ontkennen dat er wezenlijk iets niet goed is gegaan.” Het Ministerie van Financiën kreeg echter gewoon het deel dat zij vorig jaar ook al had ontvangen, namelijk 82,9 miljoen euro. Van de totale omzet werd ongeveer 447 miljoen euro uitgekeerd aan de winnaars. Een jaar eerder, in 2013 dus, lag dat bedrag hoger. Toen keerde men 466 miljoen euro uit.

Imagoschade door slepende affaires

Imagoschade voor een bedrijf is vervelend. Ten eerste omdat het niet direct is af te meten aan de cijfers. Het kan dan wel zo zijn dat je omzet terugloopt, maar in hoeverre weet je dat je slechte imago daarvan de oorzaak is? Dat zijn zaken die lastig te bepalen zijn. En als die imagoschade er is, hoe lang blijft dit boven je bedrijf hangen? Ook hiervan kunnen we niet duidelijk zeggen hoe lang imagoschade in je bedrijf kan blijven dooretteren. De oorzaken van imagoschade zijn doorgaans wel te achterhalen, bij de gevolgen is dat echter lastiger.

Als we kijken naar de daadwerkelijke oorzaken, stuiten we al gauw op de gebrekkige beveiliging achter het hele systeem van De Staatsloterij. Nadien bleek deze stelling tot behoorlijk wat discussie te leiden, omdat het een achterhaald onderzoek zou betreffen. Tja, je wordt als bedrijf niet vrolijk als een probleem in de publiciteit komt dat je jaren geleden al als opgelost hebt beschouwd. Maar dit was niet het enige. Er was één aspect die het vertrouwen van De Staatsloterij een keiharde klap toebracht. En dat hebben ze helemaal aan hunzelf te wijten.

Onverkochte loten

Het is het verhaal van de onverkochte loten. Iedereen weet het nog. In het nieuws werd verteld dat De Staatsloterij bewust niet meldde dat prijzen ook op loten konden vallen die helemaal niet verkocht waren. Blijkbaar heeft De Staatsloterij hiervan geleerd. Nu is duidelijk dat dat niet meer gebeurt. Maar toch, de negatieve berichtgevingen blijven nu eenmaal lang hangen.