Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Kansspelautoriteit beboet BankGiro Loterij

Door Pjotr in blog

Onlangs informeerden we jullie over de strakke regels die de Kansspelautoriteit (KSA) momenteel hanteert. Deze organisatie die onder meer de richtlijnen in Nederland bewaakt als het gaat om het gokken en online gokken in Nederland, heeft onlangs één van de grote jongens beboet. Niet dat ze er trots op zijn – verre van dat zelfs – maar het geeft wel aan dat met KSA niet gesold kan worden. Dit keer was het de beurt aan de BankGiro Loterij die de Nederlandse burger doodleuk had misleid. Waar men dacht iets leuks te hebben gewonnen, bleek dat achteraf helemaal niet waar te zijn.

Consumentenbond

De Consumentenbond legde een klacht neer bij de KSA. Deze zaak betreft meerdere klachten van individuen die dus via de Consumentenbond zijn binnen gekomen. Het betreft de envelop van de BankGiro Loterij die nagenoeg elke Nederlandse burger in de brievenbus heeft gekregen. Letterlijk stond op de envelop vermeld: ‘Alstublieft, hier hebt u uw Efteling-kaartjes ter waarde van 72 euro.’ Door de manier waarop deze zin is geschreven, hebben veel ontvangers terecht het gevoel gehad dat deze kaartjes gratis verkregen waren. Na het openmaken van de envelop blijkt de waarheid net even iets weerbarstiger te zijn. De kaartjes zijn pas voor de ontvanger te verkrijgen op het moment dat men daadwerkelijk bij de BankGiro Loterij loten bestelt. Tja, zo lusten we er nog wel een paar.

Moreel oogpunt

Los van alle consternatie en ook los van het gegeven wat nu wel of niet misleidend was in dit geval, moeten we ons eigenlijk afvragen wat moreel nog wel te verantwoorden is. Als verantwoordelijke van een organisatie als de BankGiro Loterij zou je het niet eens moeten willen om op deze wijze in het nieuws te komen. Het is dan ook vreemd te noemen dat vooraf de gehele gang van zaken niet eens gecheckt is op de morele standaard die in Nederland geldt. Misschien dat deze morele standaard wél is gecheckt, maar dat men er simpelweg lak aan had. Daar lijkt het het meest op. Want elk doorsnee Nederlandse burger – en dus helemaal de verantwoordelijken van een grote organisatie – kan zien dat je met deze actie problemen zou krijgen.

De KSA bepaalde dat deze manier van reclame maken misleidend is voor de consument. Met deze reclameactie is de Wet op de Kansspelen dan ook overtreden. De Goede Doelen Loterijen – dat is de overkoepelende organisatie waaronder de BankGiro Loterij valt – betreurt de gang van zaken en belooft dat deze manier van reclame maken bij hen niet meer zal voorkomen. Dat lijken mooie beloftes die we het best maar met een korreltje zout kunnen nemen. De vraag rijst tenslotte al gauw of de extra omzet die men met deze actie behaalt, afweegt tegen de boete die men heeft gekregen en dat het dus een vooropgezet plan is geweest.

De Consumentenbond is tevreden over de straf die de KSA de BankGiro Loterij heeft opgelegd. Als men nakomt wat is afgesproken, zou de Nederlandse burger dit soort misleidende enveloppen niet meer op de deurmat hoeven te verwachten.