Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Reclame voor online casino, mag dat?

Door Pjotr in blog

De reclames vliegen je tegenover om de oren. Je hoeft maar een programma op tv te bekijken en hoppakee, daar volgt weer een reclamepauze. De meesten vinden het irritant, want je zat tenslotte net lekker in die ene film. Alhoewel, sommigen vinden het weer een ideaal moment om even een biertje te pakken en met een bak chips op de bank te gaan hangen. Hoe dan ook, vaak wordt het niet als positief ervaren. Als we op internet reclame te zien krijgen, is de ergernis al minder. Maar hoe lang duurt dat nog? Want de online reclame wordt almaar meer. Althans, dat is het gevoel van de websitebezoeker. Het blijft maf. Je hebt net een website van een bank bezocht voor het verstrekken van een hypotheek, en ’s avonds als je even zit te facebooken krijg je ineens allerlei reclame van andere hypotheekverstrekkers. Hoe weten ze dat toch allemaal? En hoe zit dat eigenlijk met reclame voor online casino en aanbieders van gokspelletjes? Mag dat allemaal zomaar?

Leidraad

De Kansspelautoriteit houdt goed in de gaten of er reclame wordt gemaakt voor online casino’s. En als dat zo is, is deze reclame dan wel toegestaan? Er zijn wel degelijk regels verbonden aan het uitzenden van reclame als het gaat om het aanbieden van gokspelletjes. Want we willen natuurlijk niet dat een ander – of jijzelf – aangezet wordt tot gokken en er vervolgens een gokverslaving aan overhoudt. De Kansspelautoriteit heeft daarom een aantal regels opgesteld waar reclamemakers zich aan moeten houden als het gaat om online gokken. Ben je benieuwd naar deze regels? Kijk dan zeker eens op de website van de Kansspelautoriteit. Daar staat alles keurig vermeld. Echter, de drie belangrijkste regels willen we je natuurlijk niet onthouden. Hier komen ze.

Reclame mag alleen leiden naar legale aanbieders

Het lijkt vrij logisch, en dat is het eigenlijk ook wel. In elke andere branche zou men precies hetzelfde doen. Ook daar is het verboden reclame te maken voor bedrijven die het niet zo nauw met de spelregels of zelfs criminele activiteiten erop na houden. Voor een klant of een potentiële gokker is het vaak moeilijk of helemaal niet te zien of een aanbieder bonafide of malafide is. Het is dus goed dat deze regel er is, puur ter bescherming van de klant of de gokker.

Reclame mag deelname aan kansspelen niet actief stimuleren

Om het risico op een gokverslaving zo veel mogelijk te vermijden, is het inderdaad niet toegestaan een potentiële klant te stimuleren om voor een bepaald casino te kiezen. Maar reclame maken voor je online casino mag dus blijkbaar wel. Er zit dus wel ergens een grijs gebied als het om deze bepaling gaat. Want wanneer benader je een klant actief en stimuleer je deze om te gaan gokken? Dat is lastig te bepalen.

Wanneer is reclame nou echt reclame?

Tja, dat is een goeie vraag. Wanneer valt het promoten van je online casino nou onder reclame? En als je dat al doet, wanneer is die vorm van reclame maken nou wel of niet toegestaan? Het kan niet anders dat hierover al veel discussies zijn gevoerd. Het is net iets te subjectief om er het predicaat wel of niet toegestaan mee te geven.