Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Online casino’s en hun gamificatie

Door Pjotr in blog

Bij online casino’s zien we het steeds vaker terug. Gamificatie is een trend die onmiskenbaar te bespeuren is bij gaming en het gokken op online casino’s. Het klinkt allemaal wel interessant, maar wat betekent het nou eigenlijk? Gamificatie is het aanwenden van speeltechnieken en spelprincipes om het gedrag van een mens – in ons geval een online gokker – op een positieve manier te sturen. Dat is mooi gezegd, maar dan weten we eigenlijk nog niets. Eigenlijk willen we ermee zeggen dat aanbieders van gokspelletjes de betrokkenheid van de speler wil vergroten, teneinde spelers langer aan zich te binden en dus op de lange duur meer omzet te genereren.

Bij gamificatie is het de bedoeling dat de gerealiseerde betrokkenheid bij de online gokker ertoe leidt, dat deze als het ware deel uit gaat maken van zijn of haar dagelijkse leven. Dat klinkt wellicht wat zwaar, maar dit fenomeen zien we al dagelijks terugkomen in ons leven. Door aanbieders van gokspelletjes, online platforms en andere websites en apps worden we getriggerd continu mee te doen met bepaalde acties of deel te nemen aan zogenaamde gemeenschappen op internet. Daar is op zich niets mis mee. Maar vaak realiseren we ons niet dat ook wij hiervan deelgenoot zijn geworden. We worden beïnvloed en hebben er nauwelijks erg in.

Interactie met online casino

Bij gamificatie is interactie een belangrijk element. Interactie staat centraal als we de online gokker continu willen laten terugkeren naar een bepaalde website of app. Online casino’s zoeken continu interactie met hun spelers. Vaak dien je een bepaalde opdracht te vervullen, waarna – als je de opdracht succesvol hebt afgerond – je een bonus of gratis free spins krijgt aangeboden. Deze vorm van gamificatie geeft je het gevoel dat je wordt beloond. De neiging om terug te keren bij deze aanbieder is daardoor groter.

Gemeenschap en loyaliteit

Ook het aanbieden van een gemeenschap is populair bij online casino’s. Via zo’n gemeenschap kan men volgen wat andere spelers doen en scoren. Ook zijn zij in staat met hun medespelers te communiceren over hun gezamenlijke interesses. Dit saamhorigheidsgevoel moet ervoor zorgen dat je snel terugkeert, omdat je simpelweg benieuwd bent of er berichten voor jou zijn geplaatst. Zo’n zelfde gevoel wordt gecreëerd met een loyaliteitsprogramma. Kom je vaak op een bepaald online casino en je voelt je door dat loyaliteitsprogramma gewaardeerd, ook dan zal je waarschijnlijk sneller terugkeren, omdat je loyaliteit door de aanbieder van de gokspelletjes wordt beloond door de mogelijkheid je gespaarde punten te verzilveren in een webshop.

Ondanks het feit dat online casino’s op deze manier hun klanten willen binden, is het natuurlijk aan jou zelf of je hieraan meedoet. Realiseer je dat ook jij wordt beïnvloed door gamification. In negen van de tien gevallen kan het ook geen kwaad, omdat jij als speler op elk gewenst moment dat online casino kan verlaten. Zint het je niet, dan ga je weg. Zint het je wel, geniet dan vooral van de vele voordelen die gamificatie je kan bieden.