Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Opmerkelijke financiering Duits casino

Door Pjotr in blog

Dat casino’s het soms zwaar hebben wisten we eigenlijk al. Ook het bouwen van nieuwe casino’s vergt een grondige voorbereiding en vooral een naadloze financiering. Het is niet meer dan logisch dat vastgoedondernemers de risico’s voor de bouw van een fonkelnieuw casino goed afdekken. Blijkbaar gebeurt dat niet altijd. Of beter gezegd: het gebeurt soms op een manier die toch wel opzienbarend is. In Duitsland werden vorig jaar nog door de overheid twee kunstwerken verkocht om de bouw van een casino in Keulen te kunnen realiseren. Dat stuitte veel burgers tegen de borst. En dat lieten ze merken.

Andy Warhol in casino

Vorig jaar waren er plannen om in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen een mooi nieuw casino te bouwen. Op zich is daar niets mis mee, we zien dat tenslotte dat overal weleens gebeuren. Maar het vreemde van dit geval was, dat de financiering werd gerealiseerd door de verkoop van kunstwerken die eigendom zijn van de Duitse staat. De veiling verliep goed en het leverde de initiatiefnemers van het nieuwe casino 120 miljoen euro op. Dat geld werd gebruikt voor de bouw van het casino, waarna er in Duitsland een flinke discussie losbarstte.

Eigendom van de staat

De vraag is natuurlijk in hoeverre de topwerken eigendom waren van de Duitse staat. Want als dat zo was, dan had de Duitse overheid dit kunnen blokkeren. Na enig navragen blijkt dat de zaken toch iets genuanceerder liggen. Westspiel – Duits casino bedrijf en aanvankelijke eigenaar van de kunstwerken – had blijkbaar toch de juridische mogelijkheid om de werken te veilen. Zodoende kon het dus gebeuren dat een nieuw casino gefinancierd werd door de verkoop van de betreffende kunstwerken. Verschillende directeuren van diverse musea spraken er schande van. Ook de Duitse Raad van Cultuur reageerde geschokt.

Rol van overheid

Opmerkelijk is toch nog steeds de rol van de overheid. De topwerken waren dan niet voor de volle 100 procent eigendom van de staat, maar het lijkt erop dat men degelijk inspraak in de veiling had kunnen en mogen hebben. Dat lijkt de Duitse overheid nu te hebben nagelaten. En juist daarvan zijn de museumdirecteuren geschrokken. Hoe gaat dan met de andere werken die eenzelfde lot beschoren zijn? Worden die te zijner tijd dan ook door de Duitse overheid verkocht? Wordt dan ook lijdzaam en afwachtend gekeken hoe schilderijen worden verkocht om casino’s te financieren? Dat is juist waar het volk van Duitsland over valt. Kunstwerken worden handelswaar waar de meest ordinaire zaken – zo wordt nog steeds door velen een casino gezien – mee worden gefinancierd.

Geldnood

In tijden dat de wereldeconomieën niet bijster goed draaien en waarin sommige landen simpelweg in geldnood zitten, vreest men voor het ergste. Populaire landeigendommen met historische en culturele waarde (bijvoorbeeld schilderijen of andere kunstwerken) zullen worden verkocht om aan geld te komen. In geval van nood zal nog wel een oogje worden toegeknepen, maar als het gaat om de financiering van een fysiek casino, dan wordt er schande van gesproken.