Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Publiciteitsstunts van een casino

Door Pjotr in blog

Het is niet vreemd dat casino’s hun heil zoeken in publiciteitsstunts. Probeer je maar eens te onderscheiden in deze tijd. Het valt niet mee om de gokker voor jouw casino te laten kiezen. Met name bij de online casino’s is het aanbod dermate groot dat je simpelweg op moet vallen. En opvallen kun je op twee manieren. Enerzijds door kwalitatief goede spellen aan te bieden, waarbij het uitkeringspercentage minimaal acceptabel is. Anderzijds kun je het ook zoeken in de wat grotere projecten, bijvoorbeeld een publiciteitsstunt. Hiermee kun je in betrekkelijk korte tijd behoorlijk wat publiciteit genereren. Nadeel is echter wel dat de kosten aan de hoge kant kunnen zijn.

Hoe genereren casino’s publiciteit?

Er zijn bedrijven c.q. casino’s die deze methode al eens hebben beproefd. Of het uiteindelijk succesvol is gebleken, weten we niet altijd. Succes valt immers het best te meten op de lange termijn. Het is dus te voorbarig om daar een uitspraak over te doen. Wat hebben casino’s zoal gedaan om de aandacht te trekken? We zijn benieuwd. We bespreken in het kort en in willekeurige volgorde 5 publiciteitsstunts die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden.

  1. Eén van de meest toonaangevende online casino’s wereldwijd besloot een niersteen op te kopen. Het was een exemplaar afkomstig van Captain James van Star Trek, acteur William Shatner. Er waren meerdere gegadigden voor de niersteen. Daarom werd de prijs al snel opgedreven van 15 naar 25 duizend dollar. Het betreffende casino ging met ‘de prijs’ aan de haal en de opbrengst werd geschonken aan een goed doel.
  1. Centraal stond de American football speler Hakeem Nicks van de New York Giants. Vanwege zijn rugnummer 88 was hij plots interessant voor het min of meer gelijknamige online casino. Het doel van de actie was dat Nicks zijn naam voor een jaar zou veranderen in de naam van het casino. De opbrengst van 88.800 dollar zou worden geschonken aan een goed doel. Vanwege de publiciteit dat het opleverde, was het online casino in zijn geheel uit de kosten.
  1. In Leicester Square in Londen bevindt zich een casino dat enige tijd geleden een vacature uitzette. Men was naarstig op zoek naar een uitsmijter. In de personeelsadvertentie werd duidelijk gemaakt dat alleen personen mochten reageren die kleiner zijn dan 1.47 meter, een lilliputter dus. Het casino redeneerde: “Het is veel effectiever om als uitsmijters lilliputters in te zetten. Het is simpelweg niet stoer om een lilliputter te bedreigen.” Het casino kwam veel in het nieuws en had daarmee haar doel bereikt.
  1. Een bekend ‘gouden’ online casino telde een tijdje geleden 28 duizend dollar neer voor een tosti die al tien jaar oud was en waar ook nog eens een hap uit was genomen. In hemelsnaam waarom? Al snel werd duidelijk dat het toch wel een unieke tosti betrof. Opmerkelijk genoeg was een afbeelding van de Maagd Maria op de tosti te zien. Het betreffende casino kreeg hierdoor volop de aandacht van nagenoeg alle vooraanstaande media.
  1. Casinotycoon Steve Wynn betaalde 28 miljoen dollar voor een Popey-beeld. Absurd, zou je denken. Het was zelfs zo dat op de betreffende veiling geboden kon worden vanaf 25 miljoen dollar. Wynn bood direct 3 miljoen meer, de andere gegadigden haakten meteen af. Het beeldje is echter vervaardigd door de beroemde kunstenaar Jeff Koons. Het zou zomaar kunnen dat het betreffende Popey-beeld nog veel meer waard is.