Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Robot pokert nu al beter

Door Pjotr in blog

Was 3 mei 1997 nou zo’n memorabele dag? Was het zo’n dag waarvan je weet: “Die vergeet ik nooit meer.” Was het zo’n dag in de categorie ‘waar was jij toen op die dag?’ Je hebt weleens van die dagen die in je geheugen gegrift staan. 9/11 2001 was zo’n dag. Uitleg overbodig, lijkt me. Ook 31 augustus 1997 was een dag die je nooit meer vergeet. Het was de dag dat Lady Di in Parijs verongelukte. Iets minder bekend, maar niet minder dramatisch was de dag van de kernramp bij de Oekraiense stad Tchernobyl op 26 april 1986. Maar wat gebeurde er dan op 3 mei 1997?

Computer verslaat Kasparov

Het was de dag waarop de schaakgrootmeester Gary Kasparov werd verslagen door een computer. In eerste instantie lijkt dit moment niet zo memorabel. Velen vinden dat echter wel. Zij – bijvoorbeeld computertechneuten maar ook bazen van casino’s – stellen dat juist dat de dag was waarop de robots en computers de wereld overnamen. Oké, het is wat zwaar gesteld, want zo wordt het door onszelf eigenlijk niet ervaren. Sterker nog, als we juist plezier hebben en voordeel ondervinden van computers en robots klagen we er al helemaal niet over. Maar ongemerkt is het gebeurd, en het gebeurt nog steeds.

Bluffen in online casino

Als we de mogelijkheden van een robot vertalen naar de casinovloer, merken we op dat een robot moeiteloos met de mens kan wedijveren. En dan hebben we niet alleen over het videoslot dat de mens verslaat. Dat is niet zo moeilijk. Die stel je in en je laat ‘m als het ware zijn ding doen. Maar op het moment dat een robot of computer tijdens het pokerspel in een live of online casino zit te bluffen, dan blijkt plots dat de ontwikkelingen wel héél ver zijn.

De Canadese wetenschapper Michael Bowling zette samen met een Finse softwareontwikkelaar een programma in elkaar dat een pokerspel vrij eenvoudig kan winnen. Bowling – afkomstig uit Edmonton en werkzaam aan de universiteit van Alberta – creëerde samen met zijn maat dus een computerspel dat de mens tijdens het pokerspel aftroeft op het gebied van onder meer spelkennis en bluffen. Dat is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen. Bluffen is tenslotte iets menselijks. In hoeverre zou het mogelijk kunnen zijn dat bluffen wordt geïmiteerd en wordt vertaald naar een computerprogramma? Blijkbaar kan het. Deze twee heren hebben het bewezen. Of toch niet helemaal?

Nuance

Als we doorvragen, blijkt het toch iets genuanceerder te liggen. Het computerspel is dusdanig geprogrammeerd dat het spel weet hoe vaak hij op lange termijn moet bluffen om het spel winnend af te sluiten. In die zin kijkt de robot dus niet naar het gedrag van de andere spelers, maar kent hij zijn standaard blufmomenten waarvan hij weet dat deze hem de overwinning bezorgen. Technisch gezien is het dus nog steeds degelijk mogelijk deze robot te verslaan, maar de marges zijn wel bijzonder klein.