Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Waarom het lekker ruikt in casino’s

Door Pjotr in blog

Je hebt er waarschijnlijk nooit bij stil gestaan. Op het moment dat je een casino betreedt, hangt daar in negen van de tien gevallen een bepaalde lucht, een prettige lucht welteverstaan. Het is niet de geur van een zwetende buurman aan een roulettetafel. De geur is aangenaam, maar je hebt er eigenlijk geen erg in. En dat was nou net de bedoeling. Het is echt niet zo dat wanneer jij een casino betreedt, dat je meteen opmerkt: “Hé, in dit casino ruikt het lekker.” Het is overigens wel de opzet om het casino lekker te laten ruiken, maar de klant mag deze geur slechts onbewust waarderen.

Onbewust lekker in casino

Wat hebben we eraan, als iemand iets lekker vindt, maar zich daar niet van bewust is? Niets, zou je denken. Toch werkt dat net even anders. Een aangename geur maakt deel uit van een heel palet aan mogelijkheden om het de klant naar de zin te maken. Dat kan in fysieke zin door ze vriendelijk welkom te heten, dat kan ook door ze gratis een bitterbal te serveren, maar dat kan ook op andere manieren. Een van die manieren is het verspreiden van parfum of een andere prettige geur door de airco’s van een casino. Tja, het is eigenlijk te gek dat het gebeurt. Je staat er niet bij stil, maar het gebeurt toch. Niet dat we er last van hebben, helemaal niet zelfs. Maar je staat gewoon te kijken van wat ze allemaal doen om jou als klant te verleiden.

Het gebeurt niet alleen in casino’s. Ook in de duurdere hotels zie je het fenomeen terugkomen dat de airco wordt gebruikt om gasten middels de aangename lucht te beïnvloeden. Het heeft een psychologische verklaring. Zonder dat jij het weet ervaar jij die lucht als prettig en houd je er een positief gevoel aan over. Zonder dat je er erg in hebt, neem je dat de volgende keer mee in jouw beslissing om al dan niet wederom naar dat casino of hotel te gaan. Of je het nu gelooft of niet: onbewust wil jij terug naar die plek waar het goed toeven was. Dat is het doel van het verspreiden van parfum of andere aangename lucht via de airco.

Geuren aan The Strip

De geurenbusiness is een florerende markt. Het bedrijf Aromasys heeft op de The Strip in Las Vegas minimaal 70 procent van de casino’s als klant. Elk casino heeft daar als het ware zijn eigen gokgeur. Het klinkt ongeloofwaardig. Toch is het zo. Er zijn metingen gedaan om de waarde van een prettige geur in een casino in beeld te brengen. Zo waren er in een casino twee ruimtes met gokkasten. In de ene ruimte werd een prettige geur verspreidt, in de andere ruimte geen geur. En wat bleek? In de ruimte met de prettige geur bleek voor 45 procent meer gegokt te zijn. Nou, haal binnen die winst. Nu nog wachten op de eerste online casino’s die een geurtje gaan verspreiden.