Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Wordt Facebook concurrent van online casino?

Door Pjotr in blog

Een gokje wagen kunnen we tegenwoordig overal. De mogelijkheden zullen wat dat betreft in de toekomst alleen maar groter worden. Voor zo ver mogelijk pikken veel bedrijven en cowboys een graantje mee van de almaar groeiende gokindustrie. Maar wie zijn elkaars concurrenten? En zijn het eigenlijk wel concurrenten? Of versterken ze elkaar wellicht? Dat kan natuurlijk ook. Facebook is ook zo’n partij die zich gaat mengen in de wereld van het online gokken.

Moet je daarvan schrikken als aanbieder van online gokspelletjes? Moet je als online casino schrikken van het gegeven dat het enorme bedrijf Facebook de wereld van de online gokindustrie gaat betreden? Nou, voorlopig lijkt dat er niet op. Feit is echter wel – en daar kunnen we echt niet omheen – dat het gokken via de sociale media reeds een aanvang heeft genomen. Sociale media zullen de komende decennia steeds verder worden geïntegreerd in het leven van de doorsnee burger. Het kan niet anders zijn dat ook het gokken, al dan niet mobiel, ook via deze mediakanalen zal gaan plaatsvinden.

Online gokken op Facebook

Enkele jaren geleden maakten de media melding van de eerste stappen van Facebook in het online gokcircuit. Men vertelde trots over het eerste spel dat twee jaar geleden werd gelanceerd. Het spel – Bingo Friendzy – was nieuw in het Verenigd Koninkrijk en werd gezien als de voorloper van nog veel meer gokspelletjes die op Facebook gepresenteerd zouden worden. Toch lijkt het er nu op dat de ontwikkelingen wat minder snel zijn gegaan dan verwacht. Desondanks zijn de prognoses nog steeds positief.

Het onderzoeksbureau Market Intelligence Agency kwam in het najaar van 2012 met de mededeling dat Facebook met haar online gokactiviteiten meer dan 1.6 miljard dollar zou gaan omzetten. In de jaren na 2012 zou deze omzet moeten zijn verhoogd naar 2.4 miljard dollar. Of deze winstverhoging daadwerkelijk is gerealiseerd, is niet geheel duidelijk. Feit is wel – en daar kunnen we natuurlijk op wachten – dat vroeg of laat Facebook, of wellicht een andere social media-gigant de markt gaat betreden en deze wellicht op z’n kop zet. Hoe dan ook, we kunnen er niet omheen dat de komende jaren met name het mobiel gokken en het gokken via de sociale media een behoorlijke vlucht gaat nemen.

Profiteren of juist niet

Als het echt zo ver komt dat Facebook haar plannen kan gaan waarmaken, moeten we daar dan bevreesd voor zijn? Vanuit het meest negatieve scenario bekeken, zou je kunnen stellen dat een concurrent omzet weg zou kunnen nemen. Maar dat is in een markt die almaar toeneemt en populairder wordt moeilijk te meten. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat een gigant als Facebook de online gokindustrie een enorme impuls geeft. Vooralsnog is het enigszins koffiedik kijken. Maar de toetreding van bijvoorbeeld Facebook tot deze industrie zou zomaar van onschatbare waarde kunnen zijn.