ALTIJD LEGAAL SPELEN alle genoemde casino's zijn legaal
VEILIG STORTEN MET IDEAL alle sites bieden ideal aan
eerlijke winkansen alle sites streng gecontroleerd

Controverse in de gokindustrie

Door Pjotr in Informatie en voorlichting

Ook in de gokindustrie gaat het vaak om het krijgen van aandacht. Want op het moment dat je de aandacht krijgt, wordt je naam onthouden en is men in de toekomst eerder geneigd voor jouw online casino te kiezen. Op zich is dat allemaal niet zo boeiend. Het spreekt allemaal voor zich, daarvoor hoef je geen opleiding marketing te hebben gevolgd. Wat je wel ziet als we de reclames van de diverse online en live casino’s bekijken, is dat de controverse toeneemt. Wat wil dat eigenlijk zeggen…controverse? Het gaat erom dat casino’s alles in het werk stellen om de aandacht te krijgen. Ze gaan daarin steeds verder. Ze acteren steeds vaker op het randje van het toelaatbare. Wat is nog wel ethisch verantwoord en wat kan echt niet meer door de beugel?

Ethiek in de gokindustrie

De centrale vraag omtrent dit thema: welk soort reclame brengt je welke hoeveelheid aandacht? Veel marketeers krabben zich achter de oren en vragen zich af hoe ze in hemelsnaam onderscheidend kunnen zijn in de gokindustrie? Hoe kan ik bijvoorbeeld een bepaalde actie van een bepaald live casino zo in de media brengen, zodat men de optimale respons krijgt? Tja, dat is dus een vraag waar meerdere mensen uit deze industrie mee worstelen. Het gevolg hiervan is dat men steeds extremere dingen gaat uithalen. In vorige artikelen spraken we al eens over de manieren waarop casino’s klanten lokken. Daarin gaven we meerdere voorbeelden van reclames die eigenlijk niet meer door de beugel konden, maar juist daardoor de nodige aandacht kregen. Het was balanceren op het randje. Maar wat gebeurt er als je nu net een stapje te ver gaat? Krijg je dan nog de nodige media-aandacht of gaat het juist tegen je werken?

Tegenwerking van je eigen reclame

Wat ga je inzetten als reclame? Wat dat betreft zal je je eerst goed moeten afvragen welke positie je momenteel inneemt in de huidige gokindustrie. Ben je een relatief kleine ondernemer en wil je de publiciteit zoeken? Dan is het zeker een goed idee om juist iets te doen wat een ander niet doet. De kans is tenslotte altijd aanwezig dat het aanslaat. En je wilt niet weten hoeveel aandacht daarmee gegenereerd kan worden. Natuurlijk bestaat ook de mogelijkheid dat het niets wordt en dat het zelfs een negatief effect heeft. Dat is dan jammer, je hebt het echter wel geprobeerd. En het negatieve effect valt te overzien om de doodeenvoudige reden dat je een relatief kleine onderneming bent.

Op het moment dat je een multinational bent of in ieder geval een bedrijf met een miljoenenomzet, dan moet je je afvragen of een controversiële reclame wel voor jou de juiste manier is. Ben je reeds een grote speler op de markt, dan kan het effect zeker wel aanwezig zijn maar dat is dan relatief klein. Het gevaar schuilt ‘m echter in de kans dat je controversiële reclame juist negatief wordt opgevat. De schade is dan waarschijnlijk niet te overzien. Voor grote casinobedrijven is het daarom beter om de gokspelletjes op een constructieve manier aan te bieden en zich te weerhouden van dolle acties van overenthousiaste marketeers.