Dit is hoe bookmakers in België de reclameregels omzeilen

Bijgewerkt op : 25/06/2025

Dit is hoe bookmakers in België de reclameregels omzeilen

In België is aan het begin van dit jaar een verbod ingegaan op gokreclames in de sport. Toch blijken verschillende Belgische voetbalclubs erin te zijn geslaagd om samen met gokbedrijven verschillende achterpootjes te vinden. Eén van deze clubs is Club Brugge. De Belgische topclub heeft bekend gemaakt dat het voor het aankomende seizoen een lucratieve overeenkomst heeft afgesloten met het bekende gokbedrijf Betsson.

Verbod op sportsponsoring door gokbedrijven

In België is in de eerste helft van dit jaar reeds heel wat te doen geweest rond het verbod op sportsponsoring door gokbedrijven. De invoering van het verbod heeft er immers voor gezorgd dat het niet langer is toegestaan om zowel merknamen als logo’s van gokbedrijven op de voorzijde van de sportkleding te laten plaatsen. Dit zou er in eerste instantie voor moeten zorgen dat sportsponsoring door gokbedrijven aan banden kan worden gelegd… maar niets blijkt minder waar. Inmiddels zouden verschillende topclubs uit België er dan ook in zijn geslaagd om samen met de gokbedrijven enkele creatieve oplossingen uit te werken.

Legale logo Unibet

Unibet Casino

Review 5 sterren

Wed €10, ontvang €50 free bets

REVIEW NAAR CASINO
Online casino logo ComeOn

Comeon!

Review 5 sterren

200 gratis spins of €40 live coupons

REVIEW NAAR CASINO

Waarschuwingen van de Kansspelcommissie

Nog in het voorgaande seizoen werd duidelijk dat de waarschuwingen die werden uitgevaardigd door de Kansspelcommissie in dovenmansoren vielen bij menig aantal topclubs uit België. Zo speelde Club Brugge in het voorgaande seizoen met de naam van U-Experts (Unibet) op hun shirts, was op de shirts van Cercle Brugge de naam van ‘Golden Palace News’ (Golden Palace Casino) te zien en stond op de shirts van Standard Luik de naam ‘Circus Daily’ (Circus Casino) te lezen. Ondanks het feit dat dus niet de exacte merknaam van de casino’s op de shirts wordt geplaatst mag de link in het merendeel van de gevallen wel duidelijk zijn.

Nieuwe sponsordeal voor Club Brugge met Betsson

Ook met oog op het aankomende seizoen blijken de Belgische eersteklassers niet meteen van plan te zijn om hun “strategie” aan te passen. Zo maakte Club Brugge ondertussen bekend dat ze voor het aankomende seizoen een lucratieve deal heeft afgesloten met gokbedrijf Betsson. Belgische kranten praten over een miljoenendeal dat de Belgische topclub een recordbedrag zal gaan opleveren. Daarmee verruilt ze ook meteen een ander gokbedrijf, namelijk Unibet die reeds sinds het jaar 2019 op de shirts van de eersteklasser uit Brugge preek.

Overeenkomsten moeten voor 2028 aflopen

Ondanks het feit dat de voetbalploegen uit België dus duidelijk een creatieve oplossing hebben gevonden waar ze voorlopig mee verder kunnen zal daar op een zeker ogenblik in de toekomst toch echt definitief een einde aan komen. Overeenkomsten die worden afgesloten met gokbedrijven dienen immers te eindigen voor 1 januari 2028. Op die datum gaat namelijk een algemeen gokreclameverbod in voege in de sportwereld. Tot die tijd is het zo dat alleen (erg) kleine logo’s op de achterkant van het shirt mogen staan. Die logo’s mogen in ieder geval niet groter zijn dan deze van een smartphone.

Ook in Nederland is er sprake van achterpoortjes

Ondanks de strenge aanpak van de KSA en een aankomend verbod op sportsponsoring door gokbedrijven welke in voege zal gaan op 1 juli van dit jaar is er ook hier in Nederland duidelijk sprake van bepaalde achterpoortjes. Het nieuwe verbod slaat bijvoorbeeld enkel en alleen op online casino’s en dus niet op loterijen. Zo kwam inmiddels reeds naar buiten dat de Eurojackpot de aankomende vijf seizoenen de hoofdsponsor zal zijn van onze bekercompetitie.

Daarnaast zal Eurojackpot tevens vanaf 1 juli fungeren als hoofdsponsor voor zowel de KNVB Beker bij de vrouwen als voor de Vrouwen Eredivisie. Deze overeenkomst heeft inmiddels reeds geleid tot Kamervragen van Mirjam Bikker en Michiel van Nispen. Dat is opvallend, want het zijn dezelfde Kamerleden die eerder zelf een motie indienden om loterijen niet op te nemen in het reclameverbod…