Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Misleidende reclame van BankGiro Loterij

Door Nadia in blog

We ergeren ons allemaal wel eens aan reclames die op de televisie voorbij komen, of die via de post op onze deurmat verschijnt. Reclame wordt door bedrijven natuurlijk gemaakt om op die manier potentiële klanten over te halen om gebruik te maken van bepaalde producten of diensten. Het is dan ook een vorm van communicatie die bedoeld is om consumptie te bevorderen, en natuurlijk om een bepaald product te promoten. Natuurlijk zien of ontvangen we ook wel eens leuke reclame, reclame waar veel mensen echt iets aan hebben. De reclame die de BankGiro Loterij afgelopen zomer maakte werd echter niet zo gewaardeerd door de meeste mensen. De BankGiro Loterij werd dan ook door de Kansspelautoriteit op het matje geroepen.

BankGiro Loterij reclame

Het kan zijn dat je je het nog kan herinneren, afgelopen zomer kregen veel mensen namelijk de envelop van de BankGiro Loterij op de mat met daarop de tekst ¨ Alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. 72 euro. De zomerperiode is natuurlijk een perfecte periode om gezellig met het gezin of samen met vrienden naarde Efteling te gaan, gratis tickets zijn bij veel mensen dan ook meer dan welkom. Helaas bleken deze tickets alle behalve gratis te zijn, vandaar dat de BankGiro Loterij na een klacht van de Consumentenbond, door de Nederlandse Kansspelautoriteit (de KSA) op de vingers werd getikt. Er waren namelijk enorm veel klachten binnen gekomen bij de Consumentenbond, veel mensen die deze envelop hadden ontvangen voelde zich misleid door de BankGiro Loterij.

Misleidende reclame

De misleidende reclame was dus afkomstig van de BankGiro Loterij. De enveloppen met de zogenaamde gratis Efteling tickets werden in de tweede week van juli naar veel Nederlanders verstuurd. De meeste mensen die deze envelop open deden voelde zich uiteindelijk misleid en voor de gek gehouden door de BankGiro Loterij. Waarom zou je namelijk aangeven dat iets gratis is terwijl dit uiteindelijk helemaal niet het geval is? Indien je de Efteling Kaarten namelijk in ontvangst zou willen nemen, moest je eerst nog loten kopen, aangezien je voor deze loten ook gewoon moet betalen, zijn de Efteling tickets uiteindelijk helemaal niet gratis. Veel Nederlanders konden deze misleidende manier van reclame maken dan ook absoluut niet waarderen, en deden hun beklag bij de Consumentenbond. Doordat er zoveel klachten binnenkwamen, heeft de Consumentenbond uiteindelijk actie ondernomen.

Klacht bij KSA

De Consumentenbond ging met deze klacht aan de gang, door zelf een officiële klacht bij de KSA in te dienen. Al snel constateerde de KSA dat deze manier van reclame maken enorm misleidend is geweest, en dat de BankGiro Loterij door middel van deze manier van reclame maken de Wet op de Kansspelen overtreden heeft. De overkoepelende organisatie, de Goede Doelen Loterijen, waar de BankGiro Loterij onder valt betreurt de manier van reclame maken en erkent de overtreding. Ze hebben dan ook beloofd dat deze manier van reclame maken niet meer voor zal komen.

Ook hebben de KSA en de Goede Doelen Loterijen afspraken gemaakt, zo zal de loterij een heel jaar hun directe mailing moeten toelichten bij de KSA. Zo kan de KSA de plannen van de voren inzien, en dus ook direct beoordelen of de manier van reclame maken goedgekeurd wordt of niet. We kunnen er dus in ieder geval op rekenen dat we komend jaar geen misleidende reclame meer zullen ontvangen afkomstig van de BankGiro Loterij.