Header Casino afbeelding links
Header Casino afbeelding rechts

Overeenkomsten tussen Facebook en een casino

Door Pjotr in blog

In eerste instantie zou je misschien denken dat er weinig overeenkomsten zijn tussen het medium Facebook en een casino – al dan niet een online casino. En eerlijk gezegd zijn er inderdaad weinig overeenkomsten. Want op Facebook valt er niet zo veel te gokken. Het zou kunnen dat er links en rechts een koppeling te vinden is die naar een website leidt waar je een online gokspelletje kunt spelen. Anderzijds kun je stellen dat een casino niet echt een medium is zoals Facebook dat is. De insteek van beide partijen is totaal anders, alsook de doelgroep die wellicht overlappingen kent, maar dat is meer voortgekomen uit toevalligheden dan dat men bewust gekeken heeft naar elkaars doelgroepen. Toch wordt er weleens regelmatig geroepen dat Facebook eigenlijk een soort casino is waar je eigenlijk niet uit wilt verdwijnen. We gaan eens kijken hoe ze dat bedoelen.

De belangrijkste overeenkomst tussen Facebook en een casino is dat men alles doet om de klant binnen te houden. Natuurlijk probeert elke ondernemer zijn klanten zo lang mogelijk aan zich te binden. Het verschil zit ‘m echter in de manier waarop dat wordt gedaan. Een doorsnee ondernemer wil dit vooral laten gebeuren door goede producten te verkopen en de klanten een uitstekende service aan te bieden. Bij Facebook en dus ook bij een casino vinden dit soort zaken op een andere en dus een heel gewiekste manier plaats. Het gebeurt namelijk op een manier waar jij als klant geen enkele notie van hebt. Je ondergaat het onbewust. Zowel Facebook als een casino leidt je als het ware door het mediumplatform of het casino heen zonder dat je er erg in hebt. Het voelt haast aan als een doolhof waar het goed toeven is. Dat is buitengewoon knap. Is dat erg? Nee, in eerste instantie niet. Als jijzelf maar beseft – en dat geldt dan het meest voor een casino – wat je te besteden hebt en dat je ondanks alles zelfstandig het pand weer kunt verlaten.

De vloer in een casino

Je zou bijna denken: “Goh, wat heeft een vloer in een casino nou te maken met dit onderwerp?” Nou, bijna alles. De vloer in een land based casino is leidend als het gaat om het binnenhouden van een gokker. De vloer is dusdanig ontworpen dat je je enigszins in een doolhof waant. Zeker als dat gebeurt in combinatie met een tekort aan natuurlijk licht en de afwezigheid van klokken aan de muur. Het voelt als een ‘never ending’-bezoek en dat is nou net wat het casino wil. Ze willen niets anders dan dat jij nog even een spelletje roulette speelt en dat je daarna nog even onbewust naar de videoslots wordt geleid om daar ook nog wat euro’s uit te geven.

Dit is de grootste overeenkomst met het platform Facebook. Wil je op dit medium berichten terugzien, dan houdt het niet op en kun je teruggaan naar wel maanden of jaren geleden. De bezoeker wordt het gevoel gegeven dat men niets hoeft te missen. Als men daarbij de hang naar actualiteit optelt die bij vele bezoekers aanwezig is, dan is het meteen duidelijk waarom juist Facebook zo’n succesformule is.